Psychologické štúdie už skôr varovali, že prílišná závislosť na podobných sieťach vyvoláva v užívateľoch pocity opustenosti, komplexy menejcennosti a dokonca aj depresie. Vedenie firmy s dvoma miliardami aktívnych užívateľov avšak až doteraz odmietalo s autormi týchto alarmujúcich výskumov akokoľvek spolupracovať.
Teraz sa ale na blogu vedenia Facebooku objavil text, že niektoré typy sociálnych médií skutočne môžu psychiku užívateľov poškodzovať. Menej úspešné osoby vraj vyšší počet „lajkov“ ich priateľov a známych rozlaďuje a budí v nich „čierne myšlienky“.
Kdeže abstinencie
“Z dostupných štúdií vyplýva, že dlhodobé pasívne prijímanie informácií o druhých bez reálnej komunikácie vedie k zhoršovaniu sebavedomia,“ napísali David Ginsberg, šéf divízie výskumu Facebooku, a psychologička Moira Burkeová.
Odvolávali sa pritom na štúdiu Michiganskej univerzity, podľa ktorej sa negatívny trend podarilo preukázateľne overiť medzi študentmi, ktorí denne desať minút iba pasívne čítali jednotlivé „posty“ na Facebooku, bez toho aby s užívateľmi komunikovali.
Iná štúdia univerzity v Yale a Kalifornskej univerzity v San Diegu zase ukázala, že prílišné „lajkovanie“ príspevkov priateľov robievajú ľudia so značnou poruchou sebaúcty, pretože majú o sebe nízku mienku.
Facebook však nevidí riešenie v „abstinencii“ od sociálnych sietí – naopak. Tvrdí, že ľudia by mali byť šťastnejší, ak by sa aktívne stretávali s viacerými ľuďmi. „Kto často komunikuje, nie je osamelý,“ tvrdí Ginsberg a Burkeová. Facebook tiež zavádza pre užívateľov možnosť „dať si pauzu“ a zablokovať kontakt s priateľmi a známymi na 30 dní bez toho, aby sa ich posty zobrazovali. Má to pomôcť najmä v prípade rozchodov a rozpadov vzťahov.
Bývalí manažéri nešetria kritikou
Komentár Ginsberga a Burkeovej sa však objavil na blogu Facebooku len niekoľko dní potom, čo bývalý topmanažér firmy Chamath Palihapitiya v prednáške na Stanford Business School obvinil sieť Faceook z „nekontrolovateľnej erózie ľudských vzťahov“. Podľa neho v užívateľoch budí len pocity „prázdnoty a beznádeje“.
Nadviazal tým na kritiku Seana Parkera, bývalého prvého predsedu spoločnosti Facebook, ktorý v novembri povedal, že vedenie firmy vraj dávno vie o „návykovosti siete“.
„Bohvie, čo to všetko robí v mozgoch našich detí,“ varoval vtedy Parker.